Affiliate marketing en privacywetten: is deze combinatie nog wel mogelijk?
Wat is affiliate marketing?
Affiliate marketing is vooral handig als je veel bezoekers op je website hebt. Het werkt zo: je plaatst een advertentie op je website van een product of een service van een ander bedrijf. Jij bent dan de publisher. Als jouw bezoekers dan op die advertentie klikken en een product of service aanschaffen van de adverteerder, dan krijg jij daar een beloning en dus een bepaald bedrag voor. Dat bedrag verschilt per website en product en kan je met de adverteerder afspreken.
De klantreis
Voor online marketeers is de klantreis (oftewel de customer journey) van groot belang: je kan zo precies in kaart brengen wat de klant denkt en hoe hij beslist. Daarom word je als publisher door de adverteerder beloond als hij ziet dat een klant via jouw website terecht is gekomen op de zijne. Hij weet zo precies waar de klant vandaan komt. Maar door de nieuwe online privacywetten wordt het online marketeers lastig gemaakt, bijvoorbeeld door de wetgeving over cookies.
Cookies
Je hebt de pop-ups van cookies waarschijnlijk al op meerdere websites gezien. Dit gaat meestal om tracking cookies, cookies die jouw gedrag op een website volgen. Tegenwoordig moeten websites daar toestemming voor vragen, omdat het mogelijk is dat tracking cookies een profiel van jou opbouwen en deze daarna gebruiken voor advertenties. Daarnaast zijn browsers zoals Firefox en Safari hard bezig om third-party cookies te blokkeren als de bezoeker nog nooit eerder contact gehad heeft met de desbetreffende website. Is affiliate marketing hierdoor nog wel mogelijk?
Privacy first
Door deze maatregelen is het voor een marketeer waarschijnlijk wel duidelijk dat een websitebezoeker liever niet getraceerd wordt. Ze willen het liefst zo min mogelijk informatie achterlaten. Als dit de wens van de klanten is, moeten websites en bedrijven zich hierop aanpassen. Er wordt gewerkt aan een nieuw soort tracking die het mogelijk maakt om affiliate marketing te blijven uitvoeren.
Bounceless tracking
Deze nieuwe vorm van tracking wordt bounceless tracking genoemd. Dit is een beveiligde en veilige tracking methode. Met deze methode kunnen clicks en sales dynamisch worden gevolgd en wordt de netwerk redirect verwijderd. Dit betekent dat een klant gelijk van publisher naar adverteerder gestuurd wordt. Zo wordt er veel meer rekening gehouden met de privacy van de klanten. Als marketeer is het goed om na te denken over of je dit wilt inzetten, om zo je klanten een veilig gevoel te geven.
Foto: Canva
Hoe kun jij je bedrijf
laten groeien?
Wij helpen ondernemers groeien! Benieuwd wat we voor jouw bedrijf kunnen betekenen?
Plan een gratis adviesgesprek in met onze adviseur.
- 100% gratis en vrijblijvend
- Marketingadvies op maat
- Geen verplichtingen