ABN AMRO test contactloze betalingen met "wearables"
Met de zogenaamde wearables gaat ABN AMRO een publieke test uitvoeren waar bankklanten met een smart-ring, -horloge, -sleutelhanger of -armband hun contactloze betalingen kunnen uitvoeren. De wearables bevatten een nfc-chip (near field communication): de chip die contactloos betalen met een bankpas of telefoon ook mogelijk maakt.
Eerdere test
Vorig jaar zomer deed de bank eenzelfde soort test waar zij de ncf-ring had ingezet om te proberen of de contactloze betalingen soepel verlopen. Volgens de bank was deze test een succes. Consumenten houden simpelweg hun wearable tegen het contactloze betaalpunt, waarna de betaling wordt doorgesluisd.
Nu gaat de ABN AMRO met een steekproef van 500 personen de nieuwe wearables testen. De proefpersonen dienen dan door middel van een applicatie hun ervaringen te delen met de bank.
Kerv wearables
De wearables zijn ontworpen door het Britse bedrijf Kerv. Het bedrijf heeft de contactloos-betaalringen in Engeland al op de markt gebracht. De ring hoeft niet te worden opgeladen, hoeft niet met een smartphone verbonden te worden en is kras- en waterbestendig. Het bedrijf gaat nu ook een horloge, sleutelhanger en armband ontwikkelen waar ABN AMBRO onder andere gebruik van gaat maken.
Nfc-chip
De bank laten weten dat er een koppeling wordt vastgesteld tussen de wearable en de bankrekening, een koppeling die naar een bepaalde proefperiode ook weer vervalt. Dan kan er ook niet meer betaald worden met de wearable - dat is in verband met de veiligheid.
Net als reguliere contactloze betalingen verstuurt de nfc-chip van een afstandje de data voor de betaling naar het pinautomaat, waardoor de klant met zijn of haar wearable contactloos kan betalen. Ook met de wearables kan er net zoals met een bankpas of smartphone een bedrag van maximaal 25 euro worden gepind. Dit is een extra stukje veiligheid en de wearables zijn immers niet voorzien van een pincode.
Foto: Kerv
Hoe kun jij je bedrijf
laten groeien?
Wij helpen ondernemers groeien! Benieuwd wat we voor jouw bedrijf kunnen betekenen?
Plan een gratis adviesgesprek in met onze adviseur.
- 100% gratis en vrijblijvend
- Marketingadvies op maat
- Geen verplichtingen