95,3% musea goed telefonisch bereikbaar
Van 4 tot en met 9 april vindt de Nationale Museumweek plaats. Tijdens deze week laten ruim 400 musea hun eigen pronkstukken tentoon en bieden zij de bezoeker verscheidene acties aan. Dit jaar staat het museum als cultureel rijkdom centraal: het thema van 2017 heet "Ons Echte Goud". Om te weten te komen welke musea er precies meedoen aan de Nationale Museumweek, of wat zij in petto hebben, kan het goed zijn om even een informerend belletje te plegen. Ter gelegenheid van deze feestweek dook Telefoonboek.nl in de statistieken en zocht het uit hoe goed het gesteld is met de telefonische bereikbaarheid van musea.
Onderzoek
In de database van Telefoonboek staan 1331 telefoonnummers geregistreerd in de categorie 'Museum'. Deze nummers worden in het bestand opgenomen als 'slecht bereikbaar' wanneer er drie keer of meer geen gehoor wordt gegeven aan de oproep; hierbij is er ook geen mogelijkheid een bericht achter te laten. Dit was bij 61 van de 1331 musea het geval, hetgeen neerkomt op 4,7% van de gevallen. Dat betekent dat 95,3% van de onderzochte musea weinig tot geen klachten krijgt over de telefonische bereikbaarheid.
Provincie
Wanneer de cijfers worden afgezet tegen het aantal gevestigde musea, valt te zien dat Zeeuwse musea de minste klachten krijgen met betrekking tot de telefonische bereikbaarheid. In slechts 2,1% van de gevallen werd de telefoon vaker dan drie maal niet opgenomen. In Utrecht is het relatief gezien het slechtst gesteld met de telefonische bereikbaarheid van musea. Hier werd bij 7,8% meer dan drie mislukte belpogingen geregistreerd.
Uitschieters
Verder mag valt er op dat er weinig echt grote uitschieter op de lijst van slecht bereikbare musea prijken. Museum Bronbeek in Arnhem kreeg met 23 mislukte belpogingen de meeste klachten, gevolgd door het Fries Historisch en Letterkundig museum te Leeuwarden (20). Verder werden er geen gevallen met meer dan 20 klachten opgemerkt.
Voetstuk
"Bij musea kunnen de toegangsbewijzen vaak via de website of bij de kassa gekocht worden, maar de telefoon is nog steeds een belangrijk informatiekanaal voor de bezoeker" vertelt Dirk Lentjes, manager van Places Antwoordservice. "Dan is het goed om te zien dat zij ook de telefonische klantenservice op een voetstuk zetten.
Percentage slecht bereikbaar per provincie
Utrecht 7,8%
Noord-Holland 7,2%
Drenthe 6,4%
Noord-Brabant 6,1%
Gelderland 4,6%
Limburg 4,1%
Zuid-Holland 4,1%
Friesland 4%
Groningen 3%
Zeeland 2,1%
*In Flevoland werden er geen klachten geregistreerd
Hoe kun jij je bedrijf
laten groeien?
Wij helpen ondernemers groeien! Benieuwd wat we voor jouw bedrijf kunnen betekenen?
Plan een gratis adviesgesprek in met onze adviseur.
- 100% gratis en vrijblijvend
- Marketingadvies op maat
- Geen verplichtingen