89% bouwbedrijven heeft geen werkende website
De bouwsector doet het momenteel een stuk beter. Nu zowel de omzet als de concurrentie in deze sector groeit, is het voor MKB-ondernemers belangrijk om in te spelen op de huidige ontwikkelingen. Waar veel bouwbedrijven nu nog lijken te werken met mond-tot-mond reclame om hun klantenbestand te vergroten, zijn er ook zeker online mogelijkheden. Zo is Google momenteel verantwoordelijk voor meer dan 90% van alle zoekopdrachten en blijft het aantal lokale zoekopdrachten toenemen. Dit zijn mooie kansen voor MKB-ondernemers in de bouw om een concurrentievoordeel te behalen. Telefoonboek.nl zocht daarom uit of Nederlandse bouwbedrijven hier rekening mee houden en een werkende website bezitten.
Onderzoek
Uit een aanzienlijke database onderzocht Telefoonboek.nl in totaal 75.434 bouwbedrijven op een werkende website. Bedrijven die wel een URL bezitten, maar geen werkende webpagina werden niet meegeteld als werkend in dit onderzoek. 8261 bouwbedrijven bleken een werkende website te hebben. Dit betekent dat slechts 11% van het totale aantal bouwbedrijven online aanwezig is via een website. Daar tegenover staat dat ruim 89% van de bouwbedrijven geen werkende website heeft en mogelijk klanten misloopt. Voor de meeste bouwbedrijven in Nederland lijkt er dus nog een grote slag te slaan wanneer het aankomt op online vindbaarheid.
Responsive
Daarnaast zijn de onderzochte websites getest op responsiveness. Een responsive design houdt in dat een website zich automatisch aanpast aan de schermgrootte van het apparaat dat in gebruik is. Hierdoor is een website op elk apparaat gebruiksvriendelijk en leesbaar, dus ook via mobiel of tablet. In totaal werd bij 78,9% van de onderzochte websites een responsive website gevonden. Dit betekent dat het merendeel van de bouwbedrijven die een werkende website bezit, ook een responsive design heeft. Potentiële klanten zullen deze websites langer en vaker bezoeken. Daarnaast zijn websites met een responsive design beter vindbaar zijn via Google, omdat ze relevant en gebruiksvriendelijk zijn voor de klant.
Vindbaarheid
Een overzichtelijke website kan vooral voor kleinere bouwbedrijven een groot verschil maken. Zeker wanneer er sprake is van een responsive website verbetert de online vindbaarheid via Google. Ook het plaatsen van relevante content en correcte contactgegevens kan bijdragen aan een groter bereik denkt Ronny Oonk, manager van Places Websites en onderzoeker van Telefoonboek.nl. "Het voldoen aan deze online vereisten kan al snel een aantal plaatsen verschil maken in de Google ranking en ervoor zorgen dat bouwbedrijven (lokaal) beter vindbaar zijn."
Hoe kun jij je bedrijf
laten groeien?
Wij helpen ondernemers groeien! Benieuwd wat we voor jouw bedrijf kunnen betekenen?
Plan een gratis adviesgesprek in met onze adviseur.
- 100% gratis en vrijblijvend
- Marketingadvies op maat
- Geen verplichtingen