7 tips voor het geven van feedback
Feedback geven en ontvangen is onderdeel van veel banen. Zeker als manager of teamleider is feedback een belangrijk onderdeel van de taken. Feedback heeft vaak negatieve associaties en kan ook negatieve reacties opleveren wanneer het op de verkeerde manier wordt gegeven of ontvangen. Maar feedback kan ook opbouwend en motiverend zijn. Uiteindelijk is het een manier om resultaten te verbeteren en iemand verder te helpen, op zo'n manier dat deze persoon zijn best wil doen om zichzelf te verbeteren. Hoe geeft u het best feedback? Places Nieuws zet een aantal tips op een rij.
Tip 1: Geef feedback, maar ontvang zelf ook feedback
Feedback draait niet alleen maar om geven, ook om nemen. Als manager feedback geven, betekent dus ook dat het team feedback terug geeft. Op deze manier helpt iedereen elkaar verder om betere resultaten te bereiken. Dit is ook belangrijk voor gelijkwaardigheid en vertrouwen binnen het team.
Tip 2: Feedback is niet alleen maar negatief
Soms bestaat het idee dat feedback alleen maar negatief is en kritiek zou zijn. Niets is minder waar. Feedback bestaat namelijk ook uit complimenten. Complimenten dragen bij aan een betere ontvangst van feedback en betere prestaties. Complimenten moeten geloofwaardig blijven, dus hou bijvoorbeeld de 80/20 regel aan. Besteed vooral tijd aan complimenten, maar durf kritisch te zijn. Positieve feedback kan op elk moment gegeven worden, maar bespreek negatieve feedback liever persoonlijk en onder vier ogen.
Tip 3: Wees specifiek
Wees specifiek in de feedback die u geeft. Op die manier heeft de ander veel meer aan uw woorden en kunnen zij meer verbeteren. Een algemene 'dat kan beter' is niet veelzeggend. Door concreet en specifiek te zijn, is voor de ander duidelijker wat bedoeld wordt en wat de volgende keer hetzelfde of beter kan.
Tip 4: Focus op het product, niet op de persoon
Wanneer de andere persoon zich bekritiseerd voelt, kan een negatieve sfeer ontstaan in een team of in een gesprek. Het is daarom belangrijk dat tijdens het geven van feedback de focus niet ligt op de persoon zelf, maar op het werk wat de persoon heeft gedaan. Stel daarom geen 'waarom'-vragen. Deze vragen zijn gericht op iemands intentie en kunnen iemand bekritiseren. Vraag liever hoe iemand iets gedaan heeft of wat gedaan is om tot een bepaalde conclusie te komen.
Tip 5: Bied hulp
Help een ander niet alleen door feedback te geven, maar help de ander ook verder. Weet iemand niet zo goed hoe de feedback het best verwerkt kan worden? Stel dan voor om er samen naar te kijken, of verwijs de persoon naar iemand die meer expertise heeft op dat gebied.
Tip 6: Beschrijf het gedrag dat te veranderen is
Wanneer u feedback geeft, is het belangrijk om te focussen op het gedrag dat te veranderen is. Dit sluit aan bij focussen op het product in plaats van op een persoon. Punten die niet door een persoon verandert kunnen worden, zullen als kritiek worden ervaren.
Tip 7: Geef de ander ruimte om te reageren op de feedback
Soms is het voldoende om een stiltemoment in te lassen, of om te vragen of de ander het begrijpt. Op deze manier kan de ander informatie verwerken en kunt u direct checken of de feedback op de juiste manier verwerkt kan worden door de ander.
In welke beroepen is feedback belangrijk?
In elk beroep is feedback belangrijk, maar bij sommige beroepen is dit één van de hoofdtaken. Als trainer is het belangrijk om op de juiste manier feedback te kunnen geven, maar ook als consultant of manager moet u kunnen schakelen met anderen en feedback kunnen geven. In elk beroep is een mate van feedback geven en ontvangen belangrijk. Wees daarom bewust van hoe u dit het beste kunt aanpakken en ontwikkel deze nuttige vaardigheid.
Foto: Bigstock
Hoe kun jij je bedrijf
laten groeien?
Wij helpen ondernemers groeien! Benieuwd wat we voor jouw bedrijf kunnen betekenen?
Plan een gratis adviesgesprek in met onze adviseur.
- 100% gratis en vrijblijvend
- Marketingadvies op maat
- Geen verplichtingen