56% van de bouwbedrijven wordt door klanten met een voldoende beoordeeld
De bouwsector groeide het laatste jaar met zo'n 8 procent. Er kwamen vooral veel nieuwe eenmanszaken zoals aannemers, stukadoors en loodgieters bij. Ondanks deze toename kampt de sector nog steeds met een groot personeelstekort. De sector heeft de komende jaren 80.000 mensen nodig. Veel bedrijven gebruikten 15 juni, de Dag van de Bouw, om nieuwe talenten te werven. Mensen konden gedurende deze dag zo'n 140 project locaties bezoeken. In totaal trok de 14e editie van de Dag van de Bouw 77.000 bezoekers. Kunnen de huidige bouwbedrijven de werkdruk nog aan? Places Nieuws nam de klantbeoordelingen voor bouwbedrijven onder de loep.
Klantbeoordelingen
Op basis van de gegevens van Telefoonboek.nl is gekeken hoe bouwbedrijven beoordeeld worden. Telefoonboek.nl is een online bedrijvengids waar bezoekers de contactgegevens van bedrijven kunnen vinden. Naast het vinden van contactgegevens kunnen bezoekers een beoordeling geven over hun ervaring met een bedrijf. Klanten kunnen een geschreven review achterlaten en een cijfer tussen de 2 en 10. In totaal zijn er 7.781 beoordelingen gegeven voor bouwbedrijven. Het gemiddelde van alle beoordelingen was een 6.4.
Positieve beoordelingen
In totaal zijn er 4.385 voldoendes gegeven voor bouwbedrijven. Dat betekent dat 56 procent van alle beoordelingen voldoende is. Het gemiddelde cijfer van alle beoordelingen boven de 6 is een 9.5. Klanten zijn tevreden over het bedrijf als ze netjes te werk gaan, goede kwaliteit leveren, als de werknemers vriendelijk zijn en als het bedrijf een duidelijke offerte geeft. Zo bleek uit een review het volgende:
"Vooraf een helder advies gehad met een onderbouwing wat ik logisch vond, offerte binnen 3 dagen in mijn mailbox. Ze zijn op de aangegeven datum begonnen en conform hun planning het werk keurig opgeleverd. Geen vreemde meerprijzen en er is precies gedaan wat wij wensten. Top jongens, voortaan bellen wij jullie." - Beoordeling op Telefoonboek.nl.
Ontevreden klanten
In totaal zijn er 3.396 onvoldoendes gegeven voor bouwbedrijven. Het gemiddelde daarvan was een 2.3. Veel negatieve ervaringen ontstaan als klanten vooraf een aanbetaling moeten doen en er vervolgens slecht werk wordt geleverd of als de verbouwing niet wordt afgemaakt. Klanten zijn ook ontevreden als afspraken niet worden nagekomen, als het bedrijf telefonisch slecht bereikbaar is en als de planning en kwaliteit van de verbouwing niet op orde is. Een klant schreef het volgende over zijn/haar ervaring:
"Na weken vertraging zijn ze eindelijk gestart met de verbouwing. Communicatie slecht tot niks, komen vaak niet opdagen of zijn plots weer vertrokken zonder enige mededeling. Telkens achteraan moeten bellen of ze nog van plan zijn terug te komen of überhaupt te komen. Werkzaamheden laten ook te wensen over, begonnen vol goede moed maar werd daarna veel afgeraffeld. Heeft veel ergernis, energie, tijd en geld gekost." - Beoordeling op Telefoonboek.nl.
Problemen met bouwbedrijf voorkomen
Een verbouwing kan veel stress opleveren. Het kost veel geld, tijd en moeite. Onenigheid over het kostenplaatje, werk dat niet goed geleverd wordt en een onhaalbare planning zijn voor klanten veel voorkomende redenen voor conflicten met bouwbedrijven. Problemen met een bouwbedrijf kunt u voorkomen door vooraf referenties van het bouwbedrijf na te gaan en eerdere klussen te controleren, u kunt daarnaast een verzekering af sluiten en het is belangrijk een goed betalingsschema op te stellen zodat u altijd achteraf betaald. Heeft u een bouwbedrijf op het oog? Check op Telefoonboek.nl hoe andere klanten het bedrijf beoordelen.
Foto: Bigstock
Hoe kun jij je bedrijf
laten groeien?
Wij helpen ondernemers groeien! Benieuwd wat we voor jouw bedrijf kunnen betekenen?
Plan een gratis adviesgesprek in met onze adviseur.
- 100% gratis en vrijblijvend
- Marketingadvies op maat
- Geen verplichtingen