5 tips voor alle kantoorwerkers die nu thuiswerken door corona
Door het coronavirus en de risico's ervan werken duizenden kantoorwerkers thuis. Als ook jij thuis moet werken zal je de voor- en nadelen vast al ervaren hebben. Langer in bed blijven liggen, in je joggingsbroek werken of even stofzuigen tussendoor zijn voor veel mensen voordelen van thuiswerken. Maar misschien merk je ook al dat je je collega's begint te missen of moeite hebt om jezelf te blijven motiveren. Herkenbaar? In dit artikel vind je enkele tips die je gaan helpen bij het thuiswerken.
#1 Doe net alsof je op kantoor zit
Ga dus niet in je pyjama voor het computerscherm zitten, dat zou je anders ook nooit doen. Kleed je aan, ontbijt van te voren en begin dan aan je dag. Zet elke dag op hetzelfde tijdstip je wekker en kom dan ook meteen je bed uit. Zo bouw je een routine op en merk je dat het op een gegeven moment automatisch gaat. Neem dus ook op dezelfde tijden pauze en ga dan bijvoorbeeld een frisse neus halen.
#2 Pas je werkomgeving aan
Als je thuis een opgeruimd bureau hebt waar je goed aan kan werken is je werkplek makkelijk gevonden. Als je dit niet hebt zijn er nog genoeg alternatieven. Zorg voor een stille ruimte waar je eventuele partner of gezin niet veel komt. Je kan er voor kiezen om deze ruimte tijdens sommige werktijden te claimen, bijvoorbeeld als je een belangrijke vergadering hebt. Vermijd werken in bed of op de bank, hoe aantrekkelijk dat ook mag zijn. Werken op dat soort plekken is niet goed voor je houding en verlaagt ook nog eens je productiviteit.
#3 Deel je dag van te voren in
Zo kan je er voor kiezen om alle afspraken in de ochtend in te plannen en in de middag zelfstandig te werken, of juist andersom. Je kan je dag invullen zoals jij fijn vindt. Door je dag in te delen krijg je structuur in je dag en dus overzicht. Spreek met jezelf af wat je wanneer af wil hebben. Zo voorkom je ook dat privé en werk door elkaar gaan lopen en dat je afleiding gaat opzoeken, zoals het plotseling uitruimen van de vaatwasser of vermaken van je kinderen. Doe dit buiten je werktijd.
#4 Zoek contact met je collega's
In deze tijden zie je je collega's helaas niet. De één mist het sociale contact wat meer dan de ander, maar het is sowieso een goed idee om je dagen niet helemaal alleen door te brengen. Van eenzaamheid kan je je somber gaan voelen en dit komt de productiviteit ook niet ten goede. Door de coronacrisis is het helaas niet mogelijk om elkaar fysiek op te zoeken. Toch kan je deze sociale isolatie tegengaan door bijvoorbeeld regelmatig te (video)bellen met je collega's. Zo kan je bijvoorbeeld afspreken de vrijmibo gezellig met z'n allen online te doen. Er bestaan tegenwoordig gelukkig genoeg programma's waarop je dit kan doen, zoals Skype, Zoom en Microsoft Teams.
#5 Schakel afleiding van je telefoon uit
Denk hierbij aan berichten van vrienden die je tijdens werktijd binnenkrijgt, maar ook het oneindig scrollen door Facebook of LinkedIn. Als je je niet kan beheersen is de oplossing simpel: zet je telefoon gewoon uit. Als je contact moet hebben met collega's kan je ervoor kiezen om je telefoon alleen op bepaalde tijden uit te zetten, communiceer dit dan natuurlijk wel even van te voren. Daarnaast is de kans groot dat je zakelijke telefoon overspoeld wordt met oproepen in deze hectische tijd. Heb je daar even geen tijd voor? Neem dan een antwoordservice in overweging, dit is als het ware een secretaresse op afstand. Zo blijft je bedrijf 24/7 telefonisch bereikbaar voor klanten, zonder dat jij hier zelf iets voor hoeft te doen. Zo kun je geconcentreerd door blijven werken.
Foto: Canva
Hoe kun jij je bedrijf
laten groeien?
Wij helpen ondernemers groeien! Benieuwd wat we voor jouw bedrijf kunnen betekenen?
Plan een gratis adviesgesprek in met onze adviseur.
- 100% gratis en vrijblijvend
- Marketingadvies op maat
- Geen verplichtingen