10 tips om jouw website beter te maken dan die van je concurrenten
Als je een website hebt zit het er dik in dat je die bij het opstarten van je bedrijf hebt aangemaakt en daarna weinig meer naar om hebt gekeken. Nu je wellicht meer tijd over hebt omdat je veel thuis zit, kan je eens een kritische blik op je website werpen. Voldoet je website nog wel aan jouw werkzaamheden op dit moment? En hoe goed presteert jouw website in vergelijking met de websites van de concurrentie? In dit artikel van Places.nl lees je hoe je de concurrentie voorblijft en geven we je 10 tips om je website te verbeteren.
Je concurrent
Om je concurrentie voor te kunnen blijven, moet je eerst weten wat je concurrentie precies doet. Op basis van wie jouw concurrenten zijn kun je inzichten verkrijgen in jouw eigen bedrijf. Wat onderscheid je van de concurrentie? Zodra je dit weet, kun je dit gaan inzetten als marketingelement. Maar ook dat wat de concurrentie juist beter doet dan jij, kun je gebruiken. Zie dit als verbeteringsmogelijkheden voor jezelf. Werp nog een blik op je eigen bedrijf en website en doe inspiratie op bij die van een ander.
Social media
Social media kan een enorme aanvulling zijn op je website. Via social media kan je namelijk goed in contact komen met je klanten. Veel bedrijven gebruiken tegenwoordig Facebook, Instagram en LinkedIn als standaard social media kanalen. Veel klanten gaan er dan ook vanuit dat jouw bedrijf hier te vinden is. Klachten en berichten komen vaak binnen via deze social media kanalen en wanneer je als bedrijf hier nog niet op te vinden bent, loop je enigszins achter op je concurrenten.
Creatief en onderscheidend
Omdat veel van je concurrenten een website hebben en social media gebruiken, moet jij creatief en onderscheidend zijn in je content. Je content kan er namelijk voor zorgen dat klanten naar jou toe komen in plaats van naar de concurrent te gaan. Onderscheidende content kan je maken door bijvoorbeeld inhakers te gebruiken. Inhakers zijn belangrijke dagen of actualiteiten die op dit moment aan de gang zijn en je content daarop aanpassen. Het is wel belangrijk dat de inhaker bij zowel jou als bij je doelgroep past. Als dierenwinkel ga je natuurlijk geen content plaatsen over bouwpraktijken, maar gebruik je dierendag als inhaker. Wanneer je je klanten zoveel mogelijk bij je content betrekt, krijg je meestal erg creatieve content en reacties daarop.
Klantwaarde
Klanten trekken kan je ook doen door een extra service te bieden. Door op je website de optie te geven tot bijvoorbeeld live chatten, kan je meer klanten trekken dan bedrijven die dit niet doen. Klanten willen producten en diensten die waarde toe te voegen hebben aan hun leven. Service is één van die diensten. Denk vanuit je klant en probeer al je services daarop aan te sluiten.
10 tips om je website te verbeteren
Veel klanten komen binnen op je website, dan moet die website ze wel aanspreken en goed werken. Om ervoor te zorgen dat je klanten niet gelijk weer wegklikken, zijn hier 10 tips om je website optimaal te laten functioneren.
- Aantrekkelijke startpagina. Hier komen de meeste bezoekers je website binnen. Wanneer deze pagina niet aanspreekt, zijn ze ook snel weer weg. Zorg ervoor dat op je startpagina meteen duidelijk wordt wie je bent en wat je doet.
- Vertel wat je doet. Wanneer je vertelt wat je doet, en niet alleen hoe je het doet, leren klanten je enigszins kennen. Deze informatie zou op de startpagina makkelijk te vinden moeten zijn.
- Feitjes. We leven in een tijd waarin er van bedrijven verwacht wordt dat ze transparant zijn. Vertel enkele feitjes over je bedrijf op de site en probeer zo open en eerlijk mogelijk te zijn.
- Call-to-action. Op elke pagina van je website moet een duidelijke call-to-action zichtbaar zijn. Het doel van je website is namelijk het overhalen van mensen.
- Logische navigatie. Het menu van je website moet simpel en overzichtelijk zijn. Niets is namelijk vervelender voor de bezoeker dan een onoverzichtelijk menu. Websitebezoekers gaan niet zoeken naar een bepaalde pagina wanneer het menu niet fijn werkt. Dan gaan ze simpelweg naar een concurrent met een betere website.
- SEO. Om hoger in de zoekresultaten te komen bij zoekmachines, moet je gebruik maken van Search Engine Optimization (SEO). Dit doe je door te onderzoeken op welke woorden er veel wordt gezocht die te maken hebben met jouw bedrijf en werkveld. Deze woorden kan je toevoegen aan je content en teksten, zodat jouw website eerder omhoog komt dan die van de concurrentie.
- Goede titels. Met de titels en beschrijvingen van de pagina's weten mensen wat ze aan die pagina hebben. Ook hier kan je SEO in toepassen. Gebruik in je titel en beschrijving woorden waar veel op gezocht wordt, om zo hoger in de ranking te komen bij zoekopdrachten.
- Testimonials, reviews en voorbeelden. Klanten kijken vaak eerst naar reviews van anderen voor ze tot aankoop doorgaan. Het is namelijk geloofwaardiger wanneer een derde partij enthousiast is over jouw product of dienst dan wanneer jij het zelf de hemel in prijst.
- Echte foto's. Probeer zoveel mogelijk zelfgemaakte foto's te gebruiken op je website. Veel stockfoto's geven namelijk vaak een neppe indruk en dat wil je niet meegeven aan je websitebezoekers.
- Leid je bezoeker. Onderzoek wat de beste route is die de bezoekers op jouw website zouden moeten nemen en probeer ze over die websitepagina's te leiden. Verander de volgorde net zo lang tot de meeste bezoekers het goede pad bewandelen.
Foto: Canva
Hoe kun jij je bedrijf
laten groeien?
Wij helpen ondernemers groeien! Benieuwd wat we voor jouw bedrijf kunnen betekenen?
Plan een gratis adviesgesprek in met onze adviseur.
- 100% gratis en vrijblijvend
- Marketingadvies op maat
- Geen verplichtingen