Mkb: 10 gouden ondernemerstips
Boeken staan er vol mee, en ook op het internet slaan de reclametrends u om de oren: hoe promoot u uw bedrijf? Places.nlheeft de belangrijkste 10 mkb tips voor u als ondernemer op een rijtje gezet. Met deze tips verbetert u de service richting klanten en wordt uw bedrijf zichtbaarder voor het grote publiek. Succes verzekerd!
1. Maak gebruik van evenementen
Verbind uw bedrijfsnaam aan een festival, een sportwedstrijd of stadsfeest. Tegen een financiële bijdrage komt uw naam dan in folders, op websites en posters te staan. Kies wel een evenement waarmee u de juiste klanten aanspreekt. Als uw bedrijf landelijk opereert, is een nationale sportwedstrijd een goede keuze. Voor een lokale kapper kan juist een lokaal buurtfeest voor veel publiciteit zorgen.
2. Bundel uw krachten
Gelukkig hoeft u niet de gehele promotie van uw bedrijf op zich te nemen. Uw toeleveranciers profiteren ook van uw omzet, en willen waarschijnlijk best helpen met reclame maken. Heeft u een bakkerij? Laat dan de graanleveranciers op hun website vermelden aan wie zij hun producten verkopen. Zij kunnen bovendien een link naar uw website plaatsen.
3. Word een nieuwsbron!
Laat zien dat u naast aanbieder van producten of diensten ook een expert bent binnen uw branche. Plaats bijvoorbeeld wekelijks blogs over relevante nieuwsitems die betrekking hebben op uw bedrijfstak. Runt u een internetbedrijf? Vermeld dan de nieuwste ontwikkelingen op het gebied van internettechnologieën op uw website. Dit zorgt er bovendien voor dat u sneller naar boven komt in zoekmachines.
4. Maak van extra kosten extra omzet
Stel uzelf bij elke beslissing de vraag: gaat me dit extra omzet opleveren? Twijfelt u bijvoorbeeld over het aantal posters dat u moet laten afdrukken? Probeer dan een inschatting te maken van het extra aantal klanten dat u bereikt. Zorgen deze extra klanten ook voor extra omzet? Dan kunt u gerust wat extra posters laten drukken.
5. Lever service op maat
Als mkb'er heeft u het voordeel dat u uw klanten goed kent. Met deze kennis kunt u inspelen op hun wensen. Luister goed naar uw klanten en doe vervolgens een voorstel op maat. Runt u een cateringbedrijf? Kijk dan per klant wat de mogelijkheden zijn in plaats van standaard pakketten aan te bieden. Deze persoonlijke aanpak zal veel waardering oogsten bij uw klantenkring.
6. Deel uw klantenkring op in groepen
Klanten verschillen in leeftijd, budget en interesses. Om uw klanten zo optimaal mogelijk te helpen, kunt u hen opdelen in een aantal groepen. Uw oudere klanten zijn beter te benaderen via folders en nieuwsbrieven, terwijl u jongere klanten sneller bereikt via social media. Ook kunt u uw taalgebruik op hen aanpassen. De regel hier is: hoe persoonlijker de boodschap, hoe effectiever!
7. Meet uw inspanningen
Houd altijd in de gaten of uw promotieactiviteiten het juiste effect hebben. Zo kunt u kijken of de omzet is gestegen tijdens en na de actie. U kunt het ook gewoon vragen aan uw klanten. Deel vragenlijsten uit en verloot gratis producten of diensten onder degenen die hem invullen. Ook is het belangrijk om een 0-meting te doen. Dit betekent dat u ook vóór de actie de omzet en/of klanttevredenheid meet. Zo kunt u achteraf bepalen of uw doelstellingen zijn gehaald.
8. Onderhoud klantrelaties
Consumenten hebben de keuze uit verschillende bedrijven. Klanten die trouw zijn aan uw bedrijf zijn daarom onmisbaar. Zorg er daarom voor dat u een goede relatie opbouwt met uw klanten. Dit kan door middel van een klantenkaart waarmee uw klanten korting krijgen op producten en diensten. Ook kunt u nieuwsbrieven versturen waarin u klanten op de hoogte brengt van de laatste acties en aanbiedingen. Niet minder belangrijk is telefonische bereikbaarheid. Door goed bereikbaar ze zijn, geeft u aan dat u waarde hecht aan uw klanten en dat u graag de tijd neemt om te luisteren naar vragen en opmerkingen. Een antwoordservice kan u hierbij helpen, door 24/7 uw bedrijfstelefoon te bemannen.
9. Promoot naast producten en diensten ook uw bedrijf
Om naamsbekendheid te generen is het belangrijk om naast producten en diensten ook aandacht te besteden aan de bedrijfsidentiteit in het algemeen. De publiciteit rondom uw bedrijf zal in het begin weinig winst opleveren, maar is erg belangrijk op de lange termijn. Maak uw klanten bekend met uw bedrijfswaarden en zorg dat uw bedrijfsnaam zo vaak mogelijk voorbij komt in kranten en op websites. Zo raken consumenten bekend met uw bedrijfsnaam en zullen zij uw naam beter onthouden.
10. Zet uw klanten in als wervers
Uw klanten zijn waardevolle klantwervers. Geef hen bijvoorbeeld een kortingsbedrag voor elke nieuwe klant die ze binnenhalen. Zo bent u weinig kosten kwijt aan een promotieactie, terwijl u ook de relatie met uw bestaande klanten verbetert. Een win-win situatie!
Ondernemen maar!
Zoals u ziet is geen van bovenstaande tips hogere wiskunde. U kunt ze als ondernemer direct in de praktijk brengen, zonder veel onderzoek te hoeven doen. Lees op Places.nl meer ondernemerstips voor het mkb.Nog geen gratis bedrijfsvermelding? Meld u in drie simpele stappen aanen word gevonden door 5,8 miljoen Nederlanders per maand! Vragen over uw bedrijfsvermelding? Bel naar onze Servicedesk op 024 - 3555 299.Wij helpen u graag.
Hoe kun jij je bedrijf
laten groeien?
Wij helpen ondernemers groeien! Benieuwd wat we voor jouw bedrijf kunnen betekenen?
Plan een gratis adviesgesprek in met onze adviseur.
- 100% gratis en vrijblijvend
- Marketingadvies op maat
- Geen verplichtingen