Zo bouw jij een relatie op met je klanten
Het hebben van een goede klantrelatie zorgt ervoor dat je klanten loyaal worden. En loyale klanten zijn waardevolle klanten. Maar hoe bouw je zo'n waardevolle relatie dan op? We geven je een aantal tips!
1. Betrek je klanten
Een relatie opbouwen met een klant begint al vanaf het eerste contactmoment. Een eerste indruk maak je maar één keer. Zorg er dus voor dat vanaf moment één (potentiële) klanten tevreden stelt. Geef hen de informatie die ze nodig hebben, zorg ervoor dat je website er professioneel uitziet of laat een verpletterende indruk achter op die ene netwerkborrel.
Wanneer klanten ervoor kiezen een product of dienst bij jou af te nemen, is het belangrijk hen te betrekken in het proces. Klanten krijgen hierdoor het gevoel dat je hen serieus neemt en krijgen vertrouwen in jou.
2. Ga aan de slag met bloggen
Deze haakt eigenlijk in op de vorige tip. Door te bloggen betrek je je klanten bij jouw bedrijf. Je kunt je klanten bijvoorbeeld tips geven of hen een kijkje geven in het bedrijf. Door bijvoorbeeld medewerkers voor te stellen, krijgen klanten het gevoel het bedrijf beter te kennen en hierdoor wordt een band opgebouwd.
Je kunt hiervoor een aparte blogpagina aanmaken op je website, maar het is ook mogelijk om dit via social media te doen. Op LinkedIn is het bijvoorbeeld een leuk idee om een blog over een werkproces of over een samenwerking te posten.
3. Maak gebruik van e-mailcampagnes
Een e-mailcampagne is nog steeds een van de meest effectieve communicatiemiddelen. Je kunt hier namelijk heel specifiek marketen. Door gebruik te maken van bijvoorbeeld Mailchimp kun je klanten bijvoorbeeld promoties sturen, aangepast op hun interesse en koopgedrag.
Benieuwd naar de voordelen van e-mailmarketing? Lees dan dit artikel!
4. Communiceer met je klanten
Communication is key. Onderhoud daarom ook regelmatig contact met je klanten, blijf hen eraan herinneren dat jij bestaat. Natuurlijk is dit niet het enige stukje communicatie dat bij een klantrelatie voorkomt. Klanten & potentiële klanten kunnen namelijk ook wel eens vragen hebben. Het is belangrijk dat je hier snel op reageert en dat je zoveel mogelijk je best doet om hun vraag te beantwoorden of hun probleem op te lossen. Hiermee laat je je klanten zien dat je hen waardeert.
5. Beloon trouwe klanten
Trouwe klanten zijn waardevolle klanten. Trouwe klanten zorgen er namelijk voor dat jouw bedrijf meer naamsbekendheid genereert. Wanneer zij positief zijn over jouw bedrijf, zullen zij dit ook uiten naar de buitenwereld. Beloon deze klanten dan ook voor hun loyaliteit. Geef hen bijvoorbeeld speciale kortingen, hierdoor zullen zij nóg vaker bij jou terugkomen.
6. Vraag om feedback
Vraag klanten om feedback te geven. Vraag hen wat ze van jouw product of dienst vonden en of ze verbeterpunten hebben. Door hen vragen te stellen en vervolgens echt wat met hun feedback te doen, geef je klanten het gevoel dat ze gehoord worden.
Wat doe jij al om een relatie op te bouwen met je klanten?
Hoe kun jij je bedrijf
laten groeien?
Wij helpen ondernemers groeien! Benieuwd wat we voor jouw bedrijf kunnen betekenen?
Plan een gratis adviesgesprek in met onze adviseur.
- 100% gratis en vrijblijvend
- Marketingadvies op maat
- Geen verplichtingen