Wat zijn de voordelen van e-mailmarketing?
E-mail marketing: je hebt er vast al wel eens van gehoord. Maar wat is het nou eigenlijk? En wat bereik je ermee? We vertellen je er meer over en laten je zien waarom het van belang is dat ook jij hiermee aan de slag gaat.
Wat is e-mail marketing?
E-mail marketing is een vorm van direct marketing. Dit houdt in dat het bericht direct naar de ontvanger wordt gestuurd. De meest bekende vorm van e-mail marketing is een nieuwsbrief met het laatste nieuws of aanbiedingen. Bij e-mail marketing stuur jij als bedrijf e-mails naar (potentiële) klanten of geïnteresseerden. Zij moeten hiervoor vooraf toestemming hebben gegeven.
Een veelvoorkomend begrip is e-mailmarketing automation. Hierbij gaat het om het automatisch versturen van de juiste boodschap, op het juiste moment en naar de juiste persoon. Denk hierbij bijvoorbeeld aan een felicitatie e-mail op de verjaardag van een van je klanten. Automated e-mail marketing wordt ook veel gebruikt wanneer een potentiële klant producten in zijn digitale mandje stopt, maar deze niet afrekent. De potentiële klant krijgt dan een bericht dat er nog een product in zijn winkelwagen staat.
Benut de voordelen van e-mail marketing
1. Het is een super relevante doelgroep
Men moet toestemming geven nieuwsbrieven te willen ontvangen. Wanneer een (potentiële) klant jou hiervoor toestemming heeft gegeven, weet je dus dat hij geïnteresseerd is in jouw producten en/of diensten. Deze mensen zullen dus veel sneller geneigd zijn een product of dienst van jou af te nemen dan mensen die nog nooit van jouw bedrijf hebben gehoord.
2. Verstuur persoonlijke boodschappen
Je kunt de communicatie met je (potentiële) klanten erg persoonlijk maken. Segmenteer je klanten in verschillende groepen. Zo kun je hen bijvoorbeeld opdelen in oud-klanten en mensen die wel geïnteresseerd zijn maar nog niks hebben gekocht. Stuur die laatste groep een kortingscode toe, dit kan hen net over de streep trekken.
Spreek de ontvangers aan met hun voornaam, dit kan gemakkelijk via een mailingtool als Mailchimp. Hierdoor voelen de ontvangers zich veel meer aangesproken en waardoor zij jouw mail sneller zullen openen.
Meerdere onderzoeken hebben aangetoond dat gepersonaliseerde e-mails de betrokkenheid van de ontvangers verhoogt. Daarnaast wordt er veel vaker een aankoop gedaan of vaker doorgeklikt naar de website.
3. De resultaten zijn goed meetbaar
Een ontzettend groot voordeel van het gebruik van een mailingtool is dat je werkelijk waar alle resultaten kunt meten:
- Hoeveel mails goed aankomen en bij wie
- Hoeveel en welke mensen je mails openen
- Hoeveel en welke mensen doorklikken
- Wanneer mensen doorklikken
- Hoeveel en welke mensen zich in- en uitschrijven van jouw mailinglijst
Wanneer je gebruikmaakt van Google Analytics kun je ook zien welke acties de ontvangers uitvoeren na het doorklikken vanuit je mail.
4. Je krijgt meer websiteverkeer
E-mail marketing zorgt voor nieuwe en terugkerende bezoekers op je website. Je kunt bijvoorbeeld een nieuwsbrief sturen met de nieuwste acties, maar je kunt de ontvangers ook op de hoogte brengen van een nieuwe blog of nieuwe producten. Wanneer je het goed aanpakt, klikken ze door naar je website. Hier is het aan jou de taak om je potentiële klanten om te zetten tot klanten.
5. Het is goedkoop en effectief
Bij e-mailmarketing heb je geen kosten aan papier, drukwerk of bijvoorbeeld advertentiekosten. Het is dus relatief zeer goedkoop, je hebt de kosten namelijk zelf in de hand.
Daarnaast heeft deze vorm van marketing een zeer goede Return on Investment (ROI). Bedrijven die gebruikmaken van A/B-testen hebben te maken met een ratio van 1:42. Dit betekent dat voor elke euro die je uitgeeft, je er €42 voor terugkrijgt. Wanneer men geen gebruikmaakt van A/B-testen ligt de ratio een stuk lager, namelijk 1:23.
Wil jij beginnen met e-mail marketing? Doe dit dan vanuit een zakelijk e-mailadres. Hiermee kom je professioneler en betrouwbaarder over, waardoor de ontvangers jouw mail sneller zullen openen. Je marketing wordt hierdoor dus een stuk effectiever.
Hoe kun jij je bedrijf
laten groeien?
Wij helpen ondernemers groeien! Benieuwd wat we voor jouw bedrijf kunnen betekenen?
Plan een gratis adviesgesprek in met onze adviseur.
- 100% gratis en vrijblijvend
- Marketingadvies op maat
- Geen verplichtingen