Places logo
Menu

Met inbound marketing komen klanten zélf naar jou toe

Met inbound marketing komen klanten zélf naar jou toe

Je wil natuurlijk zoveel mogelijk kwalitatief goede klanten om jouw product of dienst aan te verkopen. Dit doe je door goed in te spelen op de vragen en behoeftes van deze klanten. Inbound marketing is erop gericht waardevolle informatie te verschaffen, waardoor klanten zelf naar jouw onderneming toe komen in plaats van aan hen te trekken. In dit artikel vertellen we je er meer over.

Wat is inbound marketing?

Inbound marketing is het tegenovergestelde van traditionele marketing, namelijk outbound marketing. Bij outbound marketing benader je zelf de doelgroep met allerlei soorten marketingmiddelen, in de hoop dat klanten bij jou een product of dienst afnemen. We spreken hier van een push-strategie.

Bij inbound marketing gaat het om een zogenoemde pull-strategie. Het draait om de klant en zijn wensen, behoeften, vragen en problemen. Door de klant te voorzien van waardevolle informatie trek je deze klant als het ware naar je toe. Consumenten die op zoek zijn naar deze informatie vinden jouw content namelijk op 'natuurlijke wijze', in plaats van dat hen op social media of e-mail vol spamt. Bij inbound marketing zorg je er dus voor dat jouw content perfect aansluit op de behoeften van de klant.

Stap 1 - Creëer waardevolle content

Leef je in in je doelgroep door je te focussen op je persona. Weet jij wat er bij hen speelt? Welke behoeftes ze hebben en met welke vragen ze zitten? Speel hierop in. Ga na wat de trends zijn in jouw vakgebied en op welke termen vaak gezocht wordt (dit doe je via Google Analytics). Heb je nog geen persona? Stel dan eerst een persona op aan de hand van dit artikel. Zonder persona kun je er namelijk niet achter komen wat de behoeftes zijn van jouw doelgroep.

Nu je weet waar jouw doelgroep zich mee bezighoudt en waar ze interesses in hebben, is het tijd om waardevolle content te maken. Verplaats je hierbij in de klant en lever écht kwalitatieve content, zo is de kans namelijk groter dat jij gevonden wordt.

Stap 2 - Promoot je content

Nadat je waardevolle content hebt gecreëerd, is het natuurlijk tijd om deze content te promoten. Dit doe je via bijvoorbeeld je social media kanalen, zoals Instagram en Facebook. Door te adverteren kun je heel specifiek jouw doelgroep bereiken en goed inspelen op de trends en actualiteiten. Daarnaast behaal je met adverteren veel meer bereik.

Ook is het ontzettend belangrijk om te werken aan je SEO. SEO betekent Search Engine Optimization. SEO omvat alle activiteiten die ervoor zorgen dat jij met jouw website hoger in de zoekresultaten van bijvoorbeeld Google komt te staan. Benieuwd hoe je dit doet? Je leest het hier. Ook in zoekmachines is het mogelijk om te adverteren, dit wordt SEA genoemd.

Stap 3 - Maak van een potentiële klant een klant

Zo, het is je gelukt om mensen te bereiken. Deze mensen zijn nu potentiële klanten. Nu is het dus aan jou de taak om deze potentiële klanten om te zetten in klanten. Dit doe je door gebruik te maken van call-to-actions. Bij een call-to-action spoor je de potentiële klant aan een bepaalde handeling te doen, bijvoorbeeld het achterlaten van contactgegevens of het kopen van jouw dienst/product.

Stap 4 - Bouw een relatie op met de klant

Door een relatie op te bouwen met de klant, zorg je ervoor dat het een waardevolle klant wordt. Een waardevolle klant komt vaker terug, waardoor er meer aankopen plaatsvinden. Hier heb je te maken met de het Pareto-principe, ofwel de 80/20-regel. Deze regel houdt in dat 20% van de klanten zorgen voor 80% van de omzet. De waardevolle klanten behoren tot deze 20%.

Een relatie opbouwen doe je door regelmatig contact te houden. Betrek de klant bij je bedrijf door hem te blijven voorzien van kwalitatieve content. Beloon de klant voor zijn loyaliteit door bijvoorbeeld persoonlijke kortingen te geven.

Nu weet jij hoe je klanten naar je toetrekt. Dit proces is wellicht iets ingewikkelder dan traditionele marketing (vanuit de push-strategie), maar zorgt dus wel voor veel meer waardevolle klanten. Met inbound marketing investeer je dus echt in de toekomst en daarmee in jouw bedrijf. Succes!

Hoe kun jij je bedrijf
laten groeien?

Gratis adviesgesprek

Wij helpen ondernemers groeien! Benieuwd wat we voor jouw bedrijf kunnen betekenen?
Plan een gratis adviesgesprek in met onze adviseur.

Plan een gratis adviesgesprek

Meer weten over een adviesgesprek

Gratis adviesgesprek
  • 100% gratis en vrijblijvend
  • Marketingadvies op maat
  • Geen verplichtingen
Google Reviews 4,5
starstarstarstarstar_half

Ook optimaal vindbaar en bereikbaar zijn? Zet je bedrijf op de kaart met Alles-in-1!